Sandra
Knettergoede onderwijsprofessionals
Al 25 jaar werkt Sandra Verstraeten in het onderwijs. Haar hart ligt bij het speciaal onderwijs. Vanaf de eerste dag op de pabo wist ze dat dit haar plek was.
“Het mooie van speciaal onderwijs is dat je echt maatwerk kunt bieden”, vertelt ze. “Je werkt met heel verschillende leerlingen en kunt iets betekenen voor ieder kind. Daarbij is er veel ruimte om je lessen op je eigen manier in te vullen.”
Van docent naar teamleider
Sandra stond jarenlang zelf voor de klas. Nu is ze teamleider bij De Regenboog in Middelburg. “Ik ben het aanspreekpunt voor leraren, ouders en andere partijen”, legt ze uit. “Daarnaast werk ik aan projecten die meerdere klassen of de hele school raken, zoals het ontwikkelen van onderwijsteams.”
Favoriet moment van de dag
Nog steeds geniet Sandra elke ochtend als de schooldag begint. “Wanneer de schoolhekken opengaan en de kinderen enthousiast binnenkomen, krijg ik meteen energie. Ook bij de leraren zie je dan het plezier. Ze hebben stuk voor stuk passie voor hun vak en hart voor de leerlingen.”
Tekort aan leerkrachten
Toch zou Sandra graag wat extra collega’s verwelkomen. “In het speciaal onderwijs staan we altijd met een leerkracht en een assistent voor de klas. Dat is fijn, want zo kunnen we echt ieder kind zien. Maar als iemand uitvalt, is er geen invaller. Vacatures zijn lastig te vullen, en dat is jammer.”
Zó maak je het verschil
“Het werk is zó mooi”, zegt Sandra. “Je kunt elke dag verschil maken voor kinderen. Jouw bijdrage doet ertoe. Bovendien is het onderwijs volop in ontwikkeling. Op De Regenboog richten we het onderwijs anders in. Leraren bieden iets extra’s aan, zoals muziek, koken of tuinieren. Zo gebruik je je eigen talenten én speel je in op de interesses van de leerlingen. We leren hier op onze eigen manier, samen, van en voor het leven.”
Vanuit vertrouwen
Een wens van Sandra is meer samenwerking met de overheid. “De communicatie voelt nu soms wat controlerend”, vertelt ze. “Natuurlijk is toezicht belangrijk, maar vertrouwen mag de basis zijn. We hebben knettergoede onderwijsprofessionals. Luister naar ze en werk samen aan verbetering.”