Terug

Levi

DSC0968

“Onderwijs is niet een boel studenten op een school, het is een leeromgeving voor alle deelnemers: studenten, leraren, managers en directeuren.” Levi Van den Bussche heeft als oud-docent en onderwijsmanager een heldere kijk op het onderwijs.

Als student volgde Levi een lerarenopleiding in zijn geboorteland België. “Daar werd je nog echt als klassiek docent geschoold en dat matchte niet met wie ik was. Toch heb ik de studie afgemaakt. Zo was ik opgevoed: je houdt vol en maakt dingen af.”

Een verademing

Uiteindelijk kwam Levi toch in het onderwijs terecht, maar dan in Nederland. “Bij Scalda in Terneuzen om precies te zijn. Ik kende het hele Nederlandse onderwijssysteem niet en kreeg ineens heel veel vrijheid. Eerst als Docent Economie en zeven jaar later nog meer als Docent ICT. Die eigen verantwoordelijkheid was enerzijds een verademing, maar anderzijds ook flink wennen.”

Ben jezelf

Zo werkte Levi 20 jaar als docent. “Daarin heb ik enorm veel geleerd. Bijvoorbeeld om gewoon jezelf te zijn. Je hebt de illusie leuk gevonden te moeten worden, want iedereen - studenten, ouders, … - kijkt naar jou. Maar dan verlies je jezelf. Als je dat eenmaal beseft, als je bereikt hebt dat het oké is om jezelf te zijn, dan red je het wel in het onderwijs. Dat is een van de belangrijkste lessen die ik anderen meegeef.”

Schoolopleider

Andere docenten (in spé) coachen deed Levi steeds meer en meer. “Uiteindelijk ook in de rol van schoolopleider, hier binnen Scalda en voor ZAOS, de Zeeuwse academische Opleidingsschool. Ik vond het mooi om mijn kennis te kunnen overdragen. En het was een welkome nieuwe uitdaging naast het docentschap, waarin ik een bepaald automatisme begon te krijgen. Om die reden volgde ik ook workshops en werd ik actief in netwerken en vergadertafels.”

Onderwijsmanager

Uiteindelijk kwam Levi begin dit jaar in zijn nieuwe functie terecht: Onderwijsmanager van het cluster MIT: Maritiem, ICT en Techniek. Wat houdt die functie in? “Als onderwijsmanager leid je de dagelijkse praktijk van een cluster in goede banen. Bijvoorbeeld door persoonlijke, praktische en onderwijs-technische vragen van docenten te beantwoorden en sollicitatie- en functioneringsgesprekken te voeren.”

Belangrijkste: transparantie

Het is een complexe rol, vindt Levi. “Je hebt te maken met enerzijds een directie waardoor je aangestuurd wordt en anderzijds jouw team van 36 docenten, met allemaal hun eigen doelen, belangen en inzichten. Dit speelt extra in het mbo, waar docenten van allerlei achtergronden, met allemaal een andere arbeidsethos, samenkomen. De grootste uitdaging is om al die individuele zienswijzen bij elkaar te brengen. Dat kan natuurlijk niet, dus mijn allerbelangrijkste taak is zorgen voor transparantie zodat iedereen de gekozen oplossing of richting begrijpt.”

Een spel

Mist Levi het lesgeven? “Ja. Voor de klas staan was echt een spel geworden. Een spel om het beste uit studenten boven te halen. Dat gaf enorm veel voldoening. Het liefst zou ik beide functies, docent en onderwijsmanager, combineren, maar dat gaat niet. Het mooie is wel dat ik al mijn onderwijs- en levenservaring nu als manager goed kan benutten.”

Logo Lesgeven in Zeeland

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.