Rafaël
Marketing voor iets wat ertoe doet
Rafaël Houtepen kon, nadat hij zijn Master of Science in Marketing Management Cumlaude behaalde aan Tilburg University, alle kanten op. Hij koos de kant van het onderwijs. “In het onderwijs heb ik echt het gevoel dat ik iets aan het vermarkten ben wat impact maakt op anderen. Niet zomaar een zak chips promoten, maar iets wat mensen helpt richting de toekomst. Dat is veel leuker!”
Sinds april is Rafaëll online marketeer bij Scalda. “Ik plan online campagnes in op socials en optimaliseer het SEA traject met Google Ads. Het leuke is dat Scalda heel veel verschillende doelgroepen heeft, voor ieder cluster een andere. Daarbij spreek je steeds een andere groep jongeren aan en richt je je ook op de ouders en verzorgers.”
Veel complexere journey
Eenvoudig is het bereiken van die doelgroepen niet. “Jongeren zijn sowieso lastig te bereiken, helemaal als het om een onderwijskeuze gaat. Kijk, de keuze voor een zak chips, om dat voorbeeld nog maar eens te nemen, maken ze in tien seconden. Maar de keuze voor een opleiding duurt maanden. Dat is een veel complexere journey. Bovendien moet je oppassen dat je niet gaat concurreren met jezelf doordat je meerdere campagnes, soms wel zes, tegelijk draait. Een superleuke uitdaging voor mij als marketeer.”
Grote organisatie, korte lijntjes
Hoewel Rafaël er nog maar kort werkt, voelt hij zich nu al helemaal thuis bij Scalda. “Het is een heel grote organisatie, maar desondanks zijn de lijntjes kort. Je moet niet via via om dingen voor elkaar te krijgen. Je kunt gewoon even bellen of langsgaan, iedereen wil elkaar graag helpen. Ons marketingteam zelf is ook groot, zo’n 25 mensen in verschillende subteams, maar we zijn echt met elkaar verbonden en doen het samen.”

Veel vrijheid
Ook qua marketingvisie voelt Rafaël zich thuis. “Ik merk een duidelijk verschil met de stages en andere werkervaring die ik eerder bij commerciële bedrijven liep. Daar waren campagnes pas succesvol als er voldoende sales werd gegenereerd, maar daar was ik het niet mee eens. Marketing is ook naamsbekendheid, sentiment en engagement. Daar is bij Scalda veel meer oog voor. En wat ik ook leuk vind, is dat ik veel vrijheid krijg om er invulling aan te geven. Ik mag zelfstandig met een budget aan de slag en krijg de kans om mezelf te bewijzen.”
Kers op de taart
Als kers op de taart profiteert Rafaël als marketeer nu van de onderwijs-CAO. “Dat betekent onder meer veel vrije dagen en dat is natuurlijk een lekker voordeel. De afwisseling in seizoenen: campagnes draaien tijdens onderwijskeuzes en onderzoek doen in het laagseizoen, vind ik ook mooi. Ik denk dat ik bij een andere werkgever al deze voordelen niet zomaar zou kunnen vinden.”