Eveline Kole
Terug naar alle verhalen van de genomineerden.
“Zo’n leraar wilde ik ook worden”
Een podium speciaal voor haar alleen? Dat is wel het laatste wat Eveline Kole wil. “Deze nominatie voelt zo dubbel. Aan de ene kant is het heel leuk, maar aan de andere kant... ik doe het niet alleen. Ik leer ontzettend veel van mijn collega’s. We doen het met z’n allen, als team.”
Toch stond één leraar vroeger, en eigenlijk nu nog steeds, bij haar op plek 1. “Het was een leraar op de basisschool. Zij zag me staan en gaf ook op een andere manier les, niet altijd uit de boeken. Dat vond ik heel bijzonder. Zo’n leraar wilde ik ook worden.”
Bijzonder gewoon
Dat is Eveline nu ook. “Het is de reden waarom mijn collega Leandra mij genomineerd heeft, zei ze. Ze vindt de manier waarop ik met de kinderen omga en hoe ik steeds weer nieuwe dingen uit m’n hoge hoed tover bijzonder. Ik vind dat eigenlijk heel gewoon. Ik gun het kinderen om zo’n leerkracht te hebben.”
Creatief lesgeven
Om wat voor nieuwe dingen gaat het dan? “Bewegen in de klas, Quizlet, klassenvergadering, check-in en -outs en verder zoveel mogelijk leermomenten in de omgeving. Als het lekker weer is, gaan we buiten spellingles doen of bewegend lezen. Dat is voor mij echt genieten, zo creatief kunnen omgaan met lesgeven en echt aansprekende manieren vinden om kinderen te laten leren.”
Speciaal is het leukst
Het is ook een van de redenen waarom Eveline 3 jaar geleden overstapte naar het speciaal onderwijs. “Dat, én omdat deze kinderen vaak niet tot hun recht kwamen op het regulier onderwijs. Terwijl, ze zijn zo bijzonder en dat maakt ze zo waardevol. Dat wil ik ze ook laten ervaren. Tijdens de klassenvergadering doen we bijvoorbeeld altijd een complimentenrondje. Daaruit blijkt vanzelf waarom ze zo bijzonder zijn.”
Leren door te vragen
Wat Eveline de kinderen ook wil bijbrengen, zijn 21e-eeuwse vaardigheden. “Enerzijds is kennis heel belangrijk, maar anderzijds ook hoe je kennis tot je kan nemen en hoe je jezelf staande kan houden in de maatschappij. Hoe los je zelfstandig problemen op? Zelf ben ik bijvoorbeeld nog zoekende naar hoe ik groep 8 kan raken. Ik heb dit jaar voor het eerst een groep 8. Als je het hen vraagt, ben ik vast niet de beste leraar die ze ooit gehad hebben. Mijn uitdagingen deel ik met collega’s omdat hun inzichten me inspireren en helpen om te groeien. Op dezelfde manier wil ik de kinderen stimuleren om ook vragen te stellen, samen na te denken en zo tot nieuwe oplossingen te komen.”
Zeeland op de kaart
Je zult Eveline dus niet gauw horen roepen ‘Ik ben de beste leraar!’. “Maar ik vind het wel mooi dat Zeeland met deze verkiezing als inspiratiebron op de kaart komt. Daar wil ik graag voor gaan. En als mensen het leuk vinden om op mij te stemmen, ben ik daar natuurlijk evengoed heel blij mee.”