Dounia
Lesgeven wordt zoveel leuker
“Als je van nature een klik hebt met kinderen, kun je als leerkracht zoveel meer bereiken.”
Dounia weet dat als geen ander. Ze werkt al negen jaar op basisschool De Parel in Terneuzen. Daar geeft ze met veel plezier les aan groep 7. Daarnaast begeleidt ze als schoolopleider studenten van de Pabo.
“Veel studenten denken: ‘ik word juf of meester om kinderen veel te leren’. Dat is mooi, maar leren begint bij vertrouwen”, vertelt Dounia. “Als je eerst een band opbouwt met je leerlingen, komt er vanzelf ruimte om te leren. Dan wordt lesgeven pas echt leuk.”
Altijd blijven groeien
Na een paar jaar lesgeven merkte Dounia dat ze toe was aan nieuwe uitdagingen. “Ik wil mezelf blijven ontwikkelen. Toen ik de vacature voor schoolopleider zag, dacht ik: dat is iets voor mij! En collega’s zeiden precies hetzelfde.”
Nu combineert Dounia twee rollen: drie dagen per week leerkracht op De Parel en twee dagen per week schoolopleider voor de Elevantio scholengroep. “We zijn met zes schoolopleiders voor 38 scholen. Samen regelen we de stages, bezoeken studenten en geven feedback. Ook schrijven we beleid en begeleiden we aanstaande leerkrachten. Het is mooi om te zien hoe we elkaar versterken.”
De kleine momenten
De combinatie van lesgeven en opleiden past haar goed. “Ik geniet vooral van de kleine dingen. Laatst zei een leerling: ‘Juf, ik miste je even. Mag ik nog even bij je zijn?’ Dat zijn de momenten die het werk zo waardevol maken.”

Ruimte om te leren
Bij Elevantio krijgt Dounia veel kansen om zich verder te ontwikkelen. “Dit jaar start ik met een opleiding tot EDI-coach. Dat is een manier om effectiever les te geven. Echt interessant om te leren en toe te passen in de klas.”
Samen sterk
Op De Parel draait alles om groei en samenwerking. “We kijken niet alleen naar resultaten, maar vooral naar het proces”, legt Dounia uit. “Iedere collega heeft zijn eigen talent. Ik vertel graag over geschiedenis, mijn collega weet alles van natuur. Zo vullen we elkaar aan en halen we het beste uit onze leerlingen én uit onszelf.”