Inmiddels vindt het onderzoek al voor het 5e jaar plaats en de trend valt niet te ontkennen. Klassewerkplekken hebben aanzienlijk minder verloop en minder moeite om de formatie rond te krijgen. Logisch natuurlijk, want wie gelukkig is, stapt niet op.
Uit het onderzoek blijkt ook dat werkgeluk in veel gevallen wordt bepaald door dezelfde factoren: gezien worden als leerkracht én mens door de schoolleider, een gedeelde, duidelijke visie op het onderwijs op school en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.
Uiteraard heeft Zeeland ook Klassewerkplekken! De Nobelhorst in Hulst, OBS De Luyster in Sint-Philipsland, Praktijkschool Het Bolwerk in Middelburg en de Prinses Marijkeschool in Axel zijn allemaal Klassewerkplekken dit jaar. In de Klassewerkplek Podcast praten schoolleiders Marjolein en Stephan over hoe je als schoolleider zorgt voor het werkgeluk van je team. Marjolein Faasse, schoolleider van de Nobelhorst doet dat bijvoorbeeld door achteruit te organiseren. Dat wil zeggen: starten met het doel en van daaruit activiteiten organiseren. Daarmee verzanden leerkrachten minder snel in nevenactiviteiten en is de werkdruk behapbaarder. Ook focussen ze op De Nobelhorst op het inzetten van talenten. En natuurlijk worden mensen veel blijer van werk waar ze goed in zijn dan werk waar ze niks mee hebben!
In dezelfde podcast pleit ook onze eigen Zeeuwse onderwijsambassadeur Gorik Hageman ervoor dat we af moeten van het idee dat je als leerkracht 40 jaar lang hetzelfde doet. Dat is niet meer van deze tijd. Ook in het onderwijs zijn er volop mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen. Wil je meer lezen of luisteren over hoe je werkgeluk op school bevordert? Lees dan hier verder of luister naar de volledige podcast. Meer over het Klassewerkplek-onderzoek vind je hier.