Vanaf de eerste dag bij de kleuters wist ik dat ik juf wilde worden. Ik koos dan ook zonder enige twijfel voor de pabo. In die tijd was er nog geen lerarentekort en toevallig kwam ik al snel na het behalen van mijn diploma op een VMBO-school in West-Brabant terecht. Als je mij, toen ik op de pabo zat, had gevraagd of ik ooit op een VO-school zou gaan werken, dan had ik heel hard nee gezegd. Toen ik eenmaal in het VO werkte, wist ik dat ik niet meer terug zou gaan naar het PO. Ik vind de dynamiek van een VO-school ontzettend inspirerend.
In de winter van 2020 begon het te kriebelen, vandaar mijn sollicitatie naar een functie van teamleider op het Ostrea Lyceum. Stiekem best spannend, want ik durf mijn vorige school echt wel ‘mijn eerste schoolliefde’ te noemen. Ik dacht dat ik het nooit ergens zo naar mijn zin zou krijgen als dat ik het daar had. Op de eerste dag van de lockdown in maart 2020, startte ik op het Ostrea Lyceum. Inmiddels weet ik dat ik het hier nóg meer naar mijn zin heb dan op mijn vorige school.
Het Ostrea-gevoel is écht ontzettend bijzonder. Ik heb geen dag spijt van mijn overstap en durf inmiddels te zeggen dat mijn ‘tweede schoolliefde’ erg diep zit. De Zeeuwse mentaliteit van leerlingen en collega’s (samen met de kernwaarden van onze school) maken het werken op het Ostrea Lyceum fantastisch. Het ‘samen school zijn’ vind ik een mooie uitdaging. Elke docent is toch ‘eigenaar’ van zijn eigen lokaal, maar met heel wat docenten ben je verantwoordelijk voor een groep met leerlingen. Ik vind het een grote uitdaging om met het team samen te werken aan onderwijsbeteringen, maar vooral om voor de leerlingen een fijne plek te creëren. In deze stormachtige maatschappij waarin de leerlingen opgroeien is dit als je het mij vraagt ontzettend belangrijk. Elke dag ga ik met plezier naar school en stap ik met een glimlach eind van de dag in de auto. Dat komt echt doordat werken op deze school mij heel veel energie geeft.
Mijn baan als teamleider is erg afwisselend. Toen ik nog docent was vroeg ik mij wel eens af wat teamleiders hele dagen doen. Ik heb veel gesprekken met docenten en we zijn bezig om veel zaken in de school af te stemmen. Onze school staat aan de vooravond van wat grote veranderingen zoals een nieuwbouw. Ik vind het heel bijzonder om hier op deze manier bij betrokken te zijn. Via Zeeprof start ik binnenkort met de opleiding Schoolleider Vakbekwaam. Ik vind het maar wat fijn dat dit in Zeeland wordt aangeboden.
Het Zeeuwse onderwijs is mooi. Ik vind het fijn om te zien hoe we steeds meer met elkaar samen gaan doen in Zeeland, zoals werkgroepen waarin vrijwel alle Zeeuwse VO-scholen participeren, maar zeker ook Lesgeven in Zeeland. Ik vind het de kracht van Zeeland dat we, ondanks dat we een soort van ‘landje apart’ zijn, veel zaken samen oppakken. Het lerarentekort vind ik zorgwekkend. Ergens begrijp ik het ook niet. Hoe mooi is het om op een Zeeuwse school te werken? Ik kan inmiddels beamen dat het fantastisch is. Bij twijfel, zéker solliciteren. Je krijgt hier geen dag spijt van. Dat verzeker ik je.