Na de middelbare schooltijd wilde ik naar Amsterdam om daar de HBO-opleiding Informatie en Communicatie te gaan volgen. Best een grote stap maar ik voelde me daar snel thuis en genoot van alles wat een grote stad te bieden heeft. Ik kreeg altijd positieve reacties op m’n Zeeuwse afkomst: ‘Moet je het laatste stuk dan met de boot?’ maar ook: ‘Daar heb ik goede vakantieherinneringen aan!’
Na de opleiding werkte ik in het boekenvak als redacteur bij diverse uitgeverijen, ook als freelancer, daarna nog een jaar bij een boekhandel. Toen ik eenmaal moeder was geworden begon het te kriebelen en werd het tijd voor iets nieuws. Ik besloot de verkorte deeltijdopleiding PABO te gaan doen. Het voelde fijn om lekker naar de opleiding te fietsen en in de collegebanken te zitten. Meteen stagelopen in de bovenbouw; best pittig en waar medestudenten al meteen energie kregen van het werken met kinderen voelde ik pas na een jaar echt zelfvertrouwen in het lesgeven. Doorzetten dus en uiteindelijk viel het allemaal op z’n plaats. Ik kon terecht op een school in Badhoevedorp waar ik ook stage had gelopen en daar kwam ik in een warm bad terecht. Ik werkte vooral in de groepen 4, 5 en 6, één jaar bij de kleuters maar mijn hart lag meer bij de middenbouw. Deze school met intussen 650 leerlingen kan rekenen op een mooie subsidie van de gemeente voor kunst en cultuur. Al snel werd ik coördinator voor deze taak en regelde ik alles op dit gebied voor de school: planning en organisatie van culturele activiteiten en workshops, voorstellingen en museumbezoek. Ook heeft de school een theaterzaal met alles erop en eraan. Wat een luxe!
Daarnaast deed ik een post hbo-opleiding Gedragsexpert en verdiepte ik me in de ontwikkeling van kinderen die soms op een andere manier aandacht nodig hebben waardoor ze beter tot hun recht komen en kunnen floreren. Wat ik zo fijn vind aan werken in het onderwijs is de combinatie van werken met je hoofd en met je handen. Het ene moment geef je instructie aan de gehele klas, dan weer help je een individueel kind of een groepje kinderen, dan ga je samen even wat bewegen of iets creatiefs doen, en dan maak je weer een praatje met een collega of met ouders. Als de kinderen naar huis zijn is er weer een geheel andere sfeer in het gebouw en probeer je zo goed mogelijk je tijd in te delen met voorbereidingen, administratie en organisatie. Het is een actief en veelzijdig beroep, elke dag is weer een uitdaging en jíj maakt er, samen met de kinderen, een mooie en interessante dag van.
Na nu inmiddels 16 jaar werkzaam te zijn in het onderwijs en ik zoveel kinderen heb leren kennen heb ik een mooi scala aan anekdotes en grappige verhalen. Zo hield een meisje uit groep 4 een spreekbeurt over reptielen (haar vader had een bedrijf in het transport van deze dieren). Ze had een slang meegenomen en zelfs een mini-krokodil! Ook het voer (levende maden) nam ze mee. Die dag heb ik een slang vastgehouden (wat een bonk spieren!). Ook heb ik maden gegeten, de rest van de klas volgde (zelfs het rustigste meisje uit de klas at er zeven!). Tip: in één keer doorbijten met je kiezen. Na de zomervakantie ga ik werken op de Frans Naereboutschool in Vlissingen, een kunst- en cultuurschool met speciale aandacht voor gedrag. Goed passend bij mijn ervaring dus en de contacten met mijn nieuwe collega’s voelde meteen vertrouwd evenals het gebouw en de ligging ervan. Elke werkdag langs de duinen en de boulevard naar school fietsen, hoe fijn is dat!