Aanbeveling in het rapport is om als Zeeuwse onderwijsveld meer samen te werken, waar dat nuttig is, door de uitbreiding van bestaande initiatieven waarbij de regie ligt bij de medewerkers zelf.
Mede onder invloed van corona heeft digitalisering en blended learning een grote stap vooruit gezet. Er is een grote wens bij leraren om de digitale mogelijkheden in het onderwijs beter en anders te benutten. In het primair onderwijs is scholing van medewerkers ook gericht op het anders organiseren van het onderwijs en het leren zichtbaar maken. Naast een aantal (vak)specifieke nascholingen en trainingen, richt de professionalisering binnen het mbo en hbo zich vooral op het lesgeven samen met het werkveld en op de werkplek. Een belangrijke conclusie is dat het onderwijs steeds meer gezien wordt als de drijvende kracht achter innovaties.
Om het uiteindelijke doel, het realiseren van goed onderwijs voor alle leerlingen en studenten, te bereiken, zijn goed opgeleide docenten, die werken binnen een professionele, innovatieve cultuur, essentieel. Professionalisering maakt deel uit van een groter samenhangend geheel van opleiden, onderzoek en kwaliteitszorg, talentontwikkeling, werving en selectie binnen het Zeeuwse onderwijs.
De aanbevelingen worden neergelegd bij de Zeeuwse onderwijs besturen zodat zij er concrete acties aan koppelen.