Met al 25 jaar op de teller kent Sandra Verstraeten het onderwijs door en door. Met name het speciaal onderwijs, waar ze al vanaf dag 1 op de pabo haar hart aan verloor.
“Het mooie van speciaal onderwijs is het maatwerk dat je kunt bieden. Je krijgt te maken met een enorme diversiteit aan leerlingen en kunt echt iets bijdragen aan hun ontwikkeling. Daarbij geniet je in het speciaal onderwijs van wat meer vrijheid in je lesaanbod en ruimte voor eigen inbreng.”
Van docent naar teamleider
Jarenlang stond Sandra zelf voor de klas en nu is ze teamleider van De Regenboog. “Ik ben het aanspreekpunt voor leraren, ouders en andere partijen en houd ik me bezig met klas- en school-overstijgende projecten, bijvoorbeeld in het ontwikkelen van en werken in onderwijsteams.”
Nog steeds is de start van een schooldag Sandra’s favoriete moment. “Dat de schoolhekken opengaan en de kinderen allemaal enthousiast binnenkomen, met zin in de dag. En je ook bij de leerkrachten het plezier ervan af ziet spatten. Ze hebben werkelijk stuk voor stuk passie voor hun vak en hart voor de leerlingen.”
Tekort aan leerkrachten
Graag zou Sandra nog wel een stuk of wat leerkrachten erbij willen. “Dat zou fijn zijn. We hebben het voorrecht dat we in het speciaal onderwijs altijd met een leerkracht en een assistent voor de klas staan. Daardoor kunnen we echt het kind zien en differentiëren in de les. Maar als er iemand uitvalt, hebben we geen invallers. En ook vacatures krijgen we momenteel niet ingevuld. Dat is heel jammer.”
Zó het verschil maken
En gek eigenlijk, want het is zo’n mooi vak. “Precies. Je kunt dagelijks zó het verschil maken voor zoveel kinderen. Jouw bijdrage doet er echt toe. En de ontwikkelingen in het onderwijs maken het werk steeds leuker. Zo zijn we bijvoorbeeld op De Regenboog bezig met het anders inrichten van ons onderwijs waarbij je als leerkracht iets extra’s kunt bieden. Bijvoorbeeld muziek, koken, tuinieren of geschiedenis. Je kunt er je talenten in kwijt en komt tegemoet aan de interesses en behoeften van de leerlingen. Natuurlijk altijd gerelateerd aan doelen zoals rekenen, taal of zelfstandigheid. Op de Regenboog leren we op eigen wijze, samen van en voor het leven.”
Vanuit vertrouwen
Een doel dat Sandra zelf graag nog behaald ziet worden, is een fijnere samenwerking met de overheid. “Ze communiceren nu nog vaak vanuit een controlerende houding. Natuurlijk is inspectie belangrijk om de kwaliteit van onderwijs hoog te houden, maar dit kan ook vanuit vertrouwen. We hebben knettergoede onderwijsprofessionals. Luister naar ze en werk samen aan verbetering.”