sander_

Sander

Werkt als docent bewegingsonderwijs |  Nehalennia locatie Breeweg  | Kartrekker van de het pilot praktijkvak Havo-E

“Leerlingen kunnen het extra pilot praktijkvak Havo-E kiezen en kijken of bijvoorbeeld het onderwijs wat voor ze is.”
Het stipje op de horizon gaat meer leven

‘Je leert het pas in de praktijk.’ Die uitspraak heb je vast al eens gehoord. Maar hoe kom je dan te weten of een vakgebied iets voor je is, voordat je een belangrijke studiekeuze maakt? “Door het te ervaren”, is het antwoord van Sander Goedee, docent bewegingsonderwijs.

Sander werkt op het Nehalennia in Middelburg. Een school waar ze praktijkgericht onderwijs stimuleren. “We doen bijvoorbeeld mee aan de pilot Havo-E”, begint Sander. “Leerlingen kunnen dit extra vak kiezen in de bovenbouw van de Havo. Van oudsher kent dit niveau maar weinig praktijkonderwijs, maar het is juist waardevol om kennis te maken met bepaalde vakgebieden.”

“Maar weinig leerlingen weten welke vervolgopleiding ze willen kiezen."
Superwaardevol

Hoe belangrijk dat is? Heel belangrijk, vindt Sander. “Leerlingen kiezen toch de vakken die ze het leukst vinden of waar ze goed in zijn. Maar vraag aan een klas van dertig leerlingen welke opleiding ze willen gaan doen en wat ze willen worden; dan zijn er maar vier of vijf die dat weten. Daarom is het superwaardevol om hen kennis te laten maken met verschillende branches en functies.”

Hier draait het om

Dat vindt niet alleen Sander, dat vinden de leerlingen van Havo-E ook. “Vooral de stages vinden ze leuk. Ze krijgen dan echt een kijkje in de keuken waar ze straks misschien terechtkomen. En ze zien de mogelijkheden. Zo was er een leerling die het basisonderwijs in wilde, maar na een stage haar hart aan het speciaal onderwijs verloor. En een leerling die toch niet voor de klas wilde gaan staan, maar wel enthousiast werd van leerlingbegeleiding. Dat ontdekken, is waar het allemaal om draait.”

Leuke en vervelende leerlingen

Waar draait het bij Sander eigenlijk allemaal om? “De leerlingen. Daar geniet ik het meest van, zowel de ‘leuke’ als de ‘vervelende’, want gedrag komt ergens vandaan en dan is het interessant om te kijken aan welke knopjes je kunt draaien om zo’n leerling te helpen. Dat is ook waar mijn vak, bewegingsonderwijs, om draait. Sport is het middel, niet het doel.”

" Lesgeven is wel het grootste onderdeel van mijn werk, maar ik haal daarnaast veel energie uit andere werkzaamheden.”
Heel divers

Het doel van Sander is dan ook niet alleen lesgeven. “Lesgeven is wel het grootste onderdeel van mijn werk, maar ik haal daarnaast veel energie uit andere werkzaamheden. Ik vind het bijvoorbeeld ook superleuk om een sportweek te organiseren, collega’s mee te nemen in vitaliteit en bijvoorbeeld de pilot Havo-E te coördineren. Het geeft een extra dimensie aan mijn werk. Als je wilt, is het onderwijs dus heel divers.”

"Ze leren dat educatie op school gebeurt, in een museum, maar ook bij de sportvereniging."
Echt gaaf om te zien

Die diversiteit ervaren leerlingen van Havo-E nu ook in de praktijk. “Ze leren dat educatie op school gebeurt, op allerlei niveaus, maar ook in de bibliotheek, het museum, op de sportvereniging, de muziekschool en in de zorg. En ze leren wat er allemaal bij komt kijken en wat je ervoor moet kunnen. Ik merk dat ze hierdoor veel volwassener en bewuster nadenken over hun toekomst. Het stipje op de horizon gaat meer leven. Dat is echt gaaf om te zien.”

Image

Fien

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Lees meer
Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

An

“Ik werd direct als professional benaderd en kreeg de ruimte om mijn stijl van lesgeven te ontdekken.”

Lees meer
Image

Martijn

“Pas leerde ik een klas hoe de stand van de zon werkt. Ik nam ze mee naar buiten en legde het daar uit.”

Lees meer