'Goed gevulde weken tijdens de opleiding leraar technisch beroepsonderwijs'
4 jaar geleden is Leen gestart met de opleiding tot leraar technisch beroepsonderwijs aan de hogeschool van Rotterdam.
Een pittige opleiding, maar hij is blij dat hij hem een aantal weken geleden heeft afgerond. Hij heeft veel geleerd en kan zo zijn kennis nog beter overbrengen aan de techneuten van de toekomst.
Leen Bolijn: ' De opleiding tot leraar technisch beroepsonderwijs is een 4-jarige opleiding. Mijn weken waren goed gevuld: 3 dagen lesgeven, 1 dag fysiek naar school in Rotterdam en 1 dag zelfstudie vanuit huis. De totale studiebelasting is ongeveer 20 uur. Gelukkig heb ik een hele goede begeleiding gehad met een studieloopbooncoach van de hogeschool en een schoolopleider van Nehalennia. De studieloopbaancoach van de hogeschool bespreekt regelmatig met je hoe je je planning het beste kunt maken, bekijkt waar je vrijstelling voor krijgt en geeft je tips hoe je om kunt gaan met leerlingen. Vanuit Nehalennia was schoolopleider Heleen Honkoop de laatste periode mijn begeleidster. We hadden 1x in de twee weken contact en namen dan door wat goed gaat en waar ik nog aan kan werken, geeft mij tips en bespreekt de opdrachten van school.
Het was een pittige opleiding, maar zeker de moeite waard. Ik mag nu zelfstandig lessen geven, lesprogramma's uitdenken, de leerlingen versterken in hun passie en collega's ondersteunen die in het opleidingstraject zitten.
'Het geeft mij energie om leerlingen te inspireren en met veel technieken kennis te laten maken, zodat ze enthousiast worden en doorstromen naar een vervolgopleiding in de techniek'.
De vmbo-leerlingen moeten al na 4 jaar hun vervolgopleiding kiezen en dat is verdomd moeilijk. Want er zijn zoveel keuzes en welke opleiding past het beste bij je en waar wordt een leerling gelukkig van. Tijdens de technieklessen proberen we met het hele techniekteam de leerlingen met zoveel mogelijk technieken kennis te laten maken zoals onder andere elektrotechniek, metaaltechniek, domotica, windtechniek, houtbewerking en lassen. Het Technum 2.0 is hier de uitgelezen plek voor want alle machines hebben we tot onze beschikking en ze werken ook tijdens sommige lessen samen met mbo-leerlingen.
Iedere docent heeft een richting waar zijn of haar hart sneller van gaat kloppen en zo verdelen we onderling de keuzevakken. Domotica vind ik zelf heel interessant. Heel mijn huis heb ik zelf voorzien van slimme oplossingen. Er zijn in Technum twee grote schakel technische practicum opstellingen waarin ook domotica panelen opgenomen zijn. Ik laat leerlingen er kennis mee maken en de mogelijkheden zien. Ze vinden het heel leuk, want ook met je telefoon de lampen bedienen is techniek en in die richting kun je jezelf ook verder ontwikkelen.
Het is zo belangrijk dat ze een mooie stageperiode hebben. Na stageweek ter kennismaking in het derde leerjaar, volgt in het vierde leerjaar een lintstage van 26 weken. 1 dag in de week werken ze bij een stagebedrijf en ronden ze het keuzevak van keuze af. Ze hebben allemaal vakantiebaantjes maar ik probeer ze in te laten zien dat ze in de techniek ook vakantiebaantjes kunnen krijgen en daar hetzelfde mee verdienen. Ze schieten daar meer mee op want ook tijdens een vakantiebaantje leer je veel en ontdek je je talenten en hetgeen waar je energie van krijgt. Het inspireert mij dat door alle kleine dingen die we doen en zeggen door de jaren heen de leerling ontdekt waar hij of zij energie van krijgt en zich graag verder in wil ontwikkelen'.
Heeft het verhaal van Leen jou geïnspireerd en wil je ook aan de slag als techniekdocent? Neem contact op met het informatiepunt van Lesgeven in Zeeland en we kijken samen met jou welke onderwijsinstellingen ruimte hebben contact@lesgeveninzeeland.nl.
Heb je het naar je zin bij je huidige werkgever, maar lijkt het je uitdagend om je werk te combineren met lesgeven? Het Zeeuwse onderwijs is ook op zoek naar hybride opleiders. Meer informatie vind je https://www.lesgeveninzeeland.nl/ik-wil-werken-en-lesgeven-hybride-opleider/vakspecialist.