Een échte horecaman en een échte Middelburger, dat is Wilco. Op zijn 15e is hij begonnen in de horeca en heeft hij veel verschillende functies bekleed. De laatste jaren van zijn horeca carrière heeft hij veel beginnend vakprofessionals begeleid. “Dat is heel mooi, je ziet de jongeren groeien in het proces. Hieronder vielen ook steeds vaker leerlingen waar extra ondersteuning wenselijk was, omdat ze moeite hadden met het volgen van het gebruikelijke leertraject.” Dit wakkerde een vlammetje aan bij Wilco. “Deze gasten hebben het niet altijd gemakkelijk, maar wanneer je ze dan tóch iets bij kunt brengen is dat geweldig.”
Interesse in het onderwijs
Door zijn ervaring als stagebegeleider kwam voor hem ook de mogelijkheid voorbij om praktijklessen te geven bij het Scalda. “Hierdoor begon mijn interesse voor het onderwijs steeds meer te groeien, maar hoe maak je nu de overstap vanuit de keuken naar de klas?” Dit bleek op dat moment een lastiger pakket dan gedacht.
Zo volgde Corona en de bijbehorende lockdowns. “Mijn toenmalige werkgever besloot de deuren te sluiten en voor het eerst in mijn leven kwam ik zonder werk te zitten. Dit was voor mij hét moment om me verder te verdiepen in het onderwijs.” Een openstaande vacature bij De Sprong was voor Wilco dé kans. “De reactietermijn was eigenlijk al verstreken, maar na contact over en weer mocht ik toch mee in de sollicitatieprocedure en met succes!”
Het praktijkonderwijs in
Na een dag meelopen wist Wilco dat het praktijkonderwijs helemaal bij hem paste. “Dit moest het worden, ik voelde mij helemaal op mijn plek. Gelukkig wilde De Sprong mij deze kans ook bieden. 1 december 2020 ben ik gestart.” Weer volgde een lockdown, wat het hem niet gemakkelijk maakte. “Het was lastig om over te schakelen naar online, ik leerde pas net de leerlingen kennen. Voordeel was wel dat ik de tijd had om de keuken en de brasserie goed te ontdekken, me in de lesmaterialen te verdiepen én mijn nieuwe collega’s te leren kennen.” Ook kon Wilco in die tijd bezoekjes brengen aan collega scholen. “Super leuk en informatief om eens op de Wissel in Goes en de Bolwerkschool in Middelburg een kijkje te nemen en met collega’s daar te spreken!”
“Het échte fysieke lesgeven startte voor mij in april en was één groot avontuur. Dit ging met vallen en opstaan. Je staat ineens voor een klas met leerlingen, terwijl je hier nog niet veel ervaring mee hebt. Gelukkig hebben we een heel fijn team met leuke collega’s waar ik op terug kon vallen. Ook de directie steunde me waar zij dat konden. Zonder hen was het misschien wel anders gelopen.”
Lerarenopleiding
Ook is Wilco gestart met de opleiding tot Docent Consumptieve Techniek. “Omdat ik geen HBO vooropleiding heb, ben ik begonnen met de vierjarige deeltijd variant. Eerlijk gezegd is het best pittig, vier dagen voor de klas en één dag zelf in de schoolbanken. Het is wel heel mooi om nu de verbanden te kunnen leggen tussen de theorie en de praktijk.” Daarnaast is hij erg vastberaden: “Je weet waarvoor je het doet, je ziet de leerlingen groeien. Ik ben vastberaden om het af te maken en de rest van mijn carrière in het onderwijs te werken.” Tot slot concludeert hij: “Het werken met kinderen en ze zien groeien in hun mogelijkheden, maar ook zien dat ze groeien is geweldig mooi. Iedereen die twijfels heeft om de overstap naar het onderwijs te maken zou ik ook zeker mee willen geven: Doe het, ga ervoor!”