Rachel

“Mijn naam is Rachel Verhagen. 3 jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de PABO in Vlissingen en heb daarna de master EN afgerond. Na het afstuderen ben ik direct fulltime begonnen op de Klimopschool in Middelburg. Ik heb voor zowel de SO, VSO en VSO auti groepen gestaan."

Waarom heb je gekozen voor het speciaal onderwijs?

“Tijdens mijn stages in het reguliere onderwijs merkte ik dat ik naar de leerlingen werd toegetrokken die extra onderwijs -en ondersteuningsbehoefte hadden. Ik merkte dat het voor mij een uitdaging was om hierin te voldoen voor de leerling. Tijdens de studie die ik volgde als onderwijsassistent, werd toen de tijd nog niet veel aandacht besteed aan het speciaal onderwijs. Ik had er zelf een interpretatie van gemaakt en die was allesbehalve positief. Ik had het idee dat je daar continue zou worden uitgescholden en altijd alleen maar bezig zou zijn met ruzies oplossen. 

Om deze vooroordelen te onderzoeken ging ik stage lopen op de Klimopschool in Middelburg. Dit is een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Na mijn eerste stagedag was ik direct verkocht. Ik wist toen zeker; ik ga de PABO doen en later werken op de Klimopschool. De kinderen waren zo enthousiast, zo positief. Maar ook het team op de Klimopschool was zo oplossingsgericht. Je merkte dat iedereen vol voor de doelgroep gaat. 

Natuurlijk zijn er dagen dat het even niet zo lekker loopt, dat een leerling wat minder in zijn vel zit. Maar door constant in oplossingen en mogelijkheden te denken los je veel op. Daarnaast geeft het speciaal onderwijs je een enorme spiegel voor. Een dag zonder zelfreflectie is bijna niet voor te stellen. Wanneer een leerling zich niet kan uiten of de prikkels te veel worden is dat vaak een reactie op mijn gedrag. Heb ik het duidelijk verteld? Heb ik aan de behoefte van de leerling voldaan? Deze vragen stel ik mij na ieder 'conflict'.”

Kan je iets vertellen over je werkzaamheden naast het lesgeven?

“Buitenom het lesgeven ben ik bezig met de normale 'normjaartaken' zoals elke school dat wel heeft. Hieronder vallen diverse werkgroepen zoals pedagogische zaken, BHV, sinterklaas en kerst.”

Wat maakt het speciaal onderwijs zo anders?

“Het speciaal onderwijs vraagt net iets anders van een leerkracht. In het ZMLK-onderwijs zijn er leerlingen waarbij de thuissituatie behoorlijk complex is, maar er zijn ook leerlingen met een complexe 'stoornis'. Bij deze complexe situaties zijn er meerdere interne en externe betrokkenen. Naast je werkzaamheden in het lesgeven ben je bezig met het voeren van overleg over de leerlingen. Hierbij zijn vaak meerdere instanties of zorgaanbieders betrokken. Je leert samenwerken met anderen om het kind optimaal te laten ontwikkelen. Zo zijn er bij ons ook interne logopedisten en fysiotherapeuten. Zij halen regelmatig leerlingen uit de klas, maar komen ook regelmatig in de klas om leerlingen tijdens een les te ondersteunen. Er wordt continu samengewerkt met hen zodat al het aanbod op elkaar aansluit. 

Daarnaast krijgen wij ook interne cursussen voor het aanbieden van ondersteunende gebaren. In mijn klas zitten meerdere leerlingen die hier profijt van hebben en daarom gebruiken wij in de klas ondersteunende gebaren. Daarnaast bereiden we de leerlingen ook voor op wonen, werk en vrije tijd. Zo worden er diverse praktijkvakken aangeboden zoals techniek, huishoudkunde, detailhandel, koken enzovoort. We werken zeker met methodes maar we merken dat het vaak nog wel aanpassen is. Bij ons kan het soms maanden duren voordat een leerling iets eigen is heeft gemaakt terwijl het in het regulieronderwijs binnen een week afgerond is.”

Zijn er ook collega's werkzaam die vanuit een zijinstroom traject aan de slag zijn gegaan?

“Op dit moment zijn er geen leerkrachten bezig met een zijinstroom. Deze mogelijkheid is er wel. Er is wel één collega werkzaam die is blijven hangen na zijn LIO. Daarnaast zijn er twee collega's bezig met de opleiding PPKE. Ook zijn er ieder jaar wel leerkrachten die hun kennis verder willen uitbreiden middels de master EN (voorheen SEN), waaronder ikzelf.”

Wat vind je zo leuk aan je werk? Wat geeft je energie?

“Wat ik zo leuk aan mijn werk vind is dat elke dag echt anders is! Elke dag is een nieuwe dag. Al kan je de ene dag nog zo in conflict liggen met een leerling, de volgende dag ben je weer zijn allerbeste vriend. Het is constant schakelen en flexibel zijn. Je kan een les nog zo goed voorbereiden maar het loopt gewoon zoals het die dag loopt. Soms komt er helemaal niks van terecht en een andere keer doen de leerlingen je verbazen. Het constant zoeken naar mogelijkheden, het aanleren van sociale situaties in verschillende situaties, het ontwikkelen van leerinstrumenten en het aanpassen van een lesmethode zijn dingen die mij veel energie geven. Je probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij de individuele onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen en dit passend te maken in een gehele groep.”