Monique

Al sinds 1982 zit Monique Kindt in het onderwijs. De geboren en getogen Zeeuws-Vlaamse werkt op de Oostvogel in Lamswaarde en geniet nog iedere dag van het leven in de school. 

Gezellige dorpsschool

“Het is een kleine, maar vooral heel gezellige dorpsschool, waar ik al ruim 35 jaar deel uitmaak van het schoolteam. Het blijft zo leuk hier, omdat er steeds nieuwe uitdagingen op mijn pad komen en omdat ik het voorrecht heb om met een fijn en gedreven team te mogen samenwerken. Ook al heb ik door de jaren heen collega's zien gaan en komen, het blijft een geweldig en enthousiast team.” 

Eén van de uitdagingen is het nieuwe onderwijsconcept ‘PaletO’, waar ook Monique aan mee bouwt. “We creëren onder andere extra beweegmomenten gedurende de dag waarbij zowel de kinderen als de leerkrachten (co-teaching) veel samenwerken. Onze uitdaging is om vanuit- en in een rijke en inspirerende leeromgeving te werken, waardoor kinderen geprikkeld en uitgedaagd worden om te leren, te ontwikkelen en te groeien.”

Meer dan alleen juf

Door de jaren heen heeft Monique aan alle groepen lesgegeven en momenteel werkt ze fulltime, maar zeker niet alleen als juf! “Ik sta twee dagen in groep 1-2, één dag als coach van de startende leerkrachten en anderhalve dag doe ik directie-taken. De afwisseling maakt het voor mij erg leuk." Wat de begeleiding van de startende leerkrachten inhoudt? Monique vertelt: "Ik zorg dat ik alle starters een aantal keer per schooljaar persoonlijk spreek. Een groepsobservatie hoort hier ook bij. Vanuit hun persoonlijke coaching vraag begeleid ik hen een stapje verder in hun ontwikkelingsproces van start- naar basisbekwaam. Ook worden er een 3-tal gezamenlijke bijeenkomsten gehouden, die ik samen met de mensen vanuit de andere organisaties voorbereid. Ook de uitnodigingen, maken van een PowerPoint en voorbereiden van bepaalde onderwerpen horen bij deze taak. Daarnaast is er geregeld overleg met allerlei verschillende partijen (bestuurders, collega’s, deskundigen) en momenteel proberen we te komen tot een gezamenlijk beleidsplan voor onze nieuwe organisatie t.a.v. de begeleiding van de startende leerkrachten.” Over de managementtaken vertelt ze het volgende: “Wat de managementtaken betreft word ik aangestuurd door de directeur. Hij geeft mij de juiste prikkels om mijn taken goed uit te voeren. Zo maak ik bijvoorbeeld allerlei plannen, van een jaarplan tot een sociaal veiligheidsplan en de schoolgids. Maar ook de aanmeldingen en rondleidingen van nieuwe leerlingen en belangstellenden en de administratie van allerlei zaken, zoals voorbereidingen van team- en studiedagen, behoren tot mijn taak.”

Startende leerkrachten

Het begeleiden van startende leerkrachten is belangrijk. Er zijn relatief veel leerkrachten die uitvallen; door passende begeleiding kan dit voorkomen worden. “Het beroep van leerkracht is in de loop der jaren complexer geworden en dan is het fijn dat men een extra steuntje in de rug kan krijgen. Als starterscoach ben je een onafhankelijk en ‘blanco’ persoon, waartegen men kan ‘spuien’ en open kan vertellen waarmee zij zitten op werkgebied.”

“Elke dag ga ik nog met zoveel plezier naar school en vind ik mijn werk nog steeds leuk, uitdagend en bijzonder. Dit gevoel wens ik iedereen toe, want als je je werk zo graag doet, heb je niet altijd het gevoel dat het werk is. Ik liep al enkele jaren met het idee ‘hoe kan ik deze passie en bevlogenheid gebruiken om anderen te inspireren?’.” Tijdens de Master Special Educational Needs werd haar ambitie uitvergroot en werd het voor Monique steeds duidelijker dat ze naast het lesgeven ook graag een andere taak wilde doen binnen de organisatie. “Eerst kwamen de managementtaken op mijn pad en kwam ik tot besef, dat je veel meer kunt, dan je vooraf denkt. Vervolgens kwam 3 jaar geleden een vacature voor een starterscoach bij Perspecto (een nieuwe, nog niet bestaande functie) voor startende leerkrachten en heb ik gelijk gesolliciteerd en werd benoemd.”