Lennart

Lennart de Kam | 25 jaar | Aardrijkskunde docent | Woont in Goes | Calvijn College | Fietst naar zijn werk in Middelburg

Commerciële opleiding

Toen Lennart van de middelbare school kwam koos hij eerst voor een commerciële opleiding op het MBO. ‘Ik merkte al snel dat dit niet de juiste keuze was geweest en ben na een jaar overgestapt naar de opleiding onderwijsassistent. Na een aantal stages in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs was ik ervan overtuigd dat ik verder wilde in het onderwijs. Uiteindelijk koos ik voor de lerarenopleiding aardrijkskunde aan de Hogeschool Rotterdam.’

Overstap mbo naar hbo

De lerarenopleiding in Rotterdam was een logische keuze voor Lennart. ‘Het is voor mij nooit een obstakel geweest dat ik de opleiding niet in Zeeland kon volgen. Ik wilde graag verder studeren en wist dat dit buiten Zeeland moest. Ik vond mijn studietijd een mooie tijd en vond het leuk om buiten Zeeland mijn studie te volgen. Tijdens mijn studie vond er tijdens een aantal vakken ook veldwerk plaats in Rotterdam. Het is dan juist gaaf dat je zoiets kan uitvoeren in de stad waar je studeert.’ De overstap van het mbo naar het hbo leek eerst lastiger. ‘Op het begin zag ik er wel tegenop; de vakinhoud, stages en het reizen. Ik had gelukkig een helder doel voor ogen: aardrijkskundedocent worden. Met een helder doel en een goede motivatie kun je wat mij betreft ver komen. De overstap is voor mij uiteindelijk soepel verlopen.’

Lennart heeft de opleiding via het OIDS principe gevolgd. ´Dat staat voor Opleiden In De School. Ik had hiervoor een bewuste keuze gemaakt. Via deze route kon ik vanaf mijn derde studiejaar al een aantal uren per week zelfstandig voor de klas staan. In mijn derde studiejaar gaf ik tien uur per week les op de school waar ik nu lesgeef. Ik wilde graag meer leren in de praktijk en het is mooi dat deze optie er was. Het vraagt van jezelf wel wat meer tijd en discipline. Je moet je lessen voorbereiden, maar tegelijkertijd ook nog studeren. Al met al heb ik dit wel als positief en heel leerzaam ervaren.´

Jongeren enthousiasmeren

Wanneer Lennart de vraag krijgt waarom hij voor het onderwijs gekozen heeft, hoeft hij hier niet lang over na te denken. ‘De relatie die je kunt opbouwen met jongeren en hen kunt enthousiasmeren voor het vak vind ik mooi. Als docent ben je ook een belangrijk onderdeel in de vorming van de jongeren die voor je in het lokaal zitten. Daarnaast vind ik het vak aardrijkskunde een prachtig vak en hoop hiermee ook leerlingen te inspireren. Het onderwijs is leuk en zal nooit saai worden.’ Hoewel hij het cliché vindt om van zichzelf aan te geven, heeft Lennart dat zeker wel zo ervaren in deze corona periode. ‘Je gaat op zoek naar manieren hoe je de leerlingen toch wat bij kunt brengen en hen verder kunt helpen en je moet hiervoor soms in het diepe springen. Het onderwijs blijft mij uitdagen en dat vind ik het mooie aan het vak.’ Wat hij wil meegeven aan degenen die overwegen voor het onderwijs te kiezen? ‘Als je nog voor de keuze staat, ga dan eens een dagje meekijken op een school en bevraag docenten eens naar hun bevindingen. Ik ervaar het onderwijs nog steeds als dankbaar werk waar ik veel voor terugkrijg.’