Ik ben Eva Folkerts en ik geef geschiedenis en maatschappijleer op Nehalennia Breeweg in Middelburg. Ik geef les aan 5 klassen, waarvan 3 eindexamenklassen, en ik ben mentor.
De huidige situatie heeft praktisch gezien veel invloed op de examenklassen, lessen voor de toetsweek gaan niet door maar de toetsweek zelf wel. Dat is heel apart. Normaal zitten leerlingen bij elkaar, in een klassensituatie, en nu is dat niet het geval. Tijdens de toetsweek mogen leerlingen met maximaal 12 leerlingen tegelijk in een klaslokaal. Havo- en vwo-leerlingen moeten via een aparte ingang naar binnen. Ze zijn heel zenuwachtig, meer dan normaal. Het gaat om de laatste schoolexamens. Scholen hebben een brief ontvangen van ministerie dat het mag, op 8 mei gaan eindexamens gewoon door, maar als er een lockdown komt is het afgelopen… Dan gaan de eindexamens niet door. De school mag alleen open voor toetsen, niet voor lessen. (red: inmiddels is duidelijk dat er geen Centraal Examen zal plaatsvinden.)
Hoe ga je om met de extra zenuwen van de leerlingen?
Ik heb een WhatsApp groep met mijn mentorklas om nauw contact met de leerlingen te houden. Ik reageer snel op de berichtjes in de groep en leerlingen die niet lekker in hun vel zitten stuur ik af en toe een 1 op 1 bericht. Zo probeer ik ook waar nodig in contact te blijven met ouders. Het is nu belangrijk om een vinger aan de pols te houden. ‘Hoe gaat het? Waar ben je mee bezig? Heb je misschien hulp nodig? Soms zie je dat leerlingen dan wat extra ondersteuning kunnen gebruiken.
“Ik sta momenteel voor een onwijze uitdaging”
Hoe is de situatie bij jullie?
Voor mijn eindexamenklassen heb ik video’s gemaakt van de les, zodat ze deze zelf kunnen downloaden en bekijken. We maken gebruik van de ELO (Elektronische Leeromgeving van It’s Learning), alleen het probleem is dat bijna alle scholen dit gebruiken. Hierdoor raken de servers vaak overbelast. Daarom is filmpjes maken een goed alternatief. De leerlingen zijn dan niet afhankelijk van de servers en kunnen gewoon verder. Sommige collega’s geven les via Google Hangout. Je ziet dat de opkomst goed is; van de 27 leerlingen doen er misschien 3 niet mee. Tot slot heb ik via ELO een toets gegeven, en dat werkte goed.
Ik sta momenteel voor een onwijze uitdaging. Normaal geef je les en laat ik leerlingen opdrachten doen, maar hoe kan je dat nu monitoren of ze het echt uitvoeren? Dit dwingt je om creatief te zijn. Gelukkig zijn er digitale werkboeken en lesmateriaal beschikbaar gesteld door veel onderwijzers. Door dat het digitaal is, kun je het checken. Het is veel experimenteren. Normaal gesproken werk je naar een eindtoets, maar dat is nu niet altijd mogelijk. Daarom test ik nu met formatief toetsen, bijv. na iedere paragraaf in de vorm van een bepaalde opdracht. Het is een onzekere tijd, want volgende week kan het klaar zijn…
“Voor de leerlingen is het een onzekere en spannende tijd, maar dat geldt ook voor ons.”
Wat zijn je eerste ervaringen met deze nieuwe situatie?
Ik vind de huidige situatie heel beroerd. Ik vind werken met kinderen leuk en die zie ik nu niet. Ik mis het gewoon, ik mis de interactie met leerlingen. Dat je ze aankijkt en hun gezichtsuitdrukking kunt zien. Via de digitale weg kun je deze emoties niet lezen. Het is een uitdaging om de leerlingen te blijven motiveren terwijl je ze niet kunt zien. Voor de leerlingen is het een onzekere en spannende tijd, maar dat geldt ook voor ons.
Heb je een tip (voor ouders, leerlingen, collega’s…)
Mijn tips aan collega’s, leerlingen en ook aan de ouders: probeer te accepteren dat het niet gaat zoals je had gewild. Leerlingen wil ik adviseren om een ritme aan te houden, dat helpt echt! Verder zie je dat er veel verschil zit tussen de ouders. Sommigen zitten er bovenop, sommigen vertrouwen er juist op dat het goed gaat. Vooral hun begrip is nu belangrijk voor de kinderen, want zij voelen zich nu verloren. Probeer ook niet te boos te zijn als je als ouder het idee hebt dat jouw kind niet genoeg tijd erin steekt. Probeer juist samen te kijken naar een goede oplossing. Als je 15 jaar bent en ineens heel de dag thuis zit, is dat best lastig. Op die leeftijd bezit je nog niet die structuur en discipline.
“Naar omstandigheden gaat het echt goed, dat mag gezegd worden!”
Tot slot…
Het is zeker niet zo dat leerlingen nu denken dat ze vakantie kunnen vieren en niks hoeven te doen. Leerlingen doen echt hun best, eigenlijk doet iedereen dat! We moeten met z’n allen wennen aan de situatie en iedereen gaat uit zijn comfortzone. Maar naar omstandigheden gaat het echt goed, dat mag gezegd worden!