Willem Nuijten

woont in Brabant, werkt in Zeeland | muziekdocent op het Ostrea Lyceum

Woont in Brabant, werkt in Zeeland

Tijdens zijn opleiding kreeg Willem de kans om aan de slag te gaan op het Ostrea Lyceum in Goes. Na de havo moest hij een opleiding kiezen, Willem koos voor Integrale Veiligheid maar al snel merkte hij dat dat niet de beste keuze was... Willem was altijd al bezig met muziek. Toen hij zich opnieuw ging oriënteren, kwam hij bij de opleiding docent muziek in Tilburg uit en besloot hij die te gaan volgen.

"Ik kreeg de tip van mijn stagebegeleider dat ze nog een muziekdocent zochten op het Ostrea Lyceum in Goes. Ik moest toen nog anderhalf jaar studeren, maar niet geschoten is altijd mis, dus ben ik op gesprek gegaan."

“Ik woon in Bergen op Zoom en reisde dagelijks met de trein naar Tilburg, wat prima te doen was! Tijdens de opleiding loop je ook stage. Dat deed ik destijds op een middelbare school in Bergen op Zoom, bij mij in de buurt. Ik kreeg de tip van mijn stagebegeleider dat ze nog een muziekdocent zochten op het Ostrea Lyceum in Goes. Ik moest toen nog anderhalf jaar studeren, maar niet geschoten is altijd mis, dus ben ik op gesprek gegaan. 

Na mijn sollicitatiegesprek werd ik direct teruggebeld dat ik daar mocht komen werken, een ideale manier om ervaring op te doen en tegelijkertijd mijn opleiding af te maken. Ik werkte drie dagen in de week op het Ostrea en de andere twee dagen en avonden besteedde ik aan mijn opleiding. Vanuit Bergen op Zoom reisde ik de ene keer naar Tilburg en de andere keer naar Goes, door de centrale ligging voelde ik ook niet de noodzaak om te verhuizen. 

Al snel zag ik de voordelen van het werken in Zeeland! De reistijd is net zo lang als naar Tilburg, maar het grote verschil is dat er bijna nooit file staat. Het is heerlijk rustig op de weg. Ook vind ik het een voordeel dat de leerlingen niet in je directe omgeving wonen. Tijdens mijn stage op de school in Bergen op Zoom merkte ik wel dat ik soms ook leerlingen tegenkwam op straat die je dan toch aanspreken. Nu ik in Zeeland werk heb ik dit een stuk minder, hierdoor kan ik werk en privé goed gescheiden houden."

Waarom heb je gekozen voor het (voortgezet) onderwijs?

Dat is niet puur toeval. Mijn moeder, zus en tante werken ook in het onderwijs dus het zit in de familie! Vaak was ik na schooltijd of in de zomervakantie ook op school te vinden omdat mijn moeder daar werkte. Wanneer je na schooltijd op school aanwezig bent, geeft dit toch een compleet andere ervaring. Daardoor had ik al vroeg een goed beeld van het werk zelf.  

De kans die ik kreeg op het Ostrea sloot ook aan bij mijn eigen keuze; ik wilde graag lesgeven in het voortgezet onderwijs. De manier van lesgeven is anders ten opzichte van de lessen die je geeft aan basisschoolkinderen. De leerlingen hebben sneller iets door en je hebt veel meer instrumenten om te bespelen dan op de basisschool.  

Wat is het grootste verschil tussen Brabant en Zeeland?

In Brabant zijn de scholen vaak groter en dat maakt het toch snel minder persoonlijk. In Zeeland geef ik ook les op een relatief grote school, maar toch ken je veel meer leerlingen en collega’s. Bij collega’s merkte je in Brabant dat er meer groepjes waren, dat is in Zeeland gelukkig een stuk minder. 

Ik ben op dit moment bezig met de voorbereidingen van de brugklasshow. Samen met andere collega’s, die andere lessen verzorgen zoals economie of Nederlands maar wel een passie hebben voor muziek, schrijf ik nummers en begeleid ik de leerlingen. Ook buiten het werk om kijken we samen naar het songfestival of gaan we wat drinken met elkaar. 

Maar toch ook de rust en de ruimte van Zeeland. Dat merk je in de klas, bij je collega’s maar ook onderweg naar school. In het begin reisde ik vaak met de trein naar Tilburg en Breda. Daar was het altijd maar de vraag of je wel kon zitten maar naar Goes is er altijd voldoende plek. 

Als ik een moment op de dag moet kiezen dat ik het leukst vind, dan is dat toch wel de eerste vijf minuten van elke les! Het moment dat de leerlingen binnenkomen en nog met elkaar aan het kletsen zijn, maar ook met mij een praatje maken. Nog even een stukje ontspanning voordat de les echt weer begint! Dat is voor de leerlingen zo, maar zeker ook voor mij. 

Maar ook de vijf minuten die je met een leerling na de les nog even napraat over de brugklasshow of de voorbereidingen voor een opvoering. Zo hebben we twee keer per jaar een open podium en vieringen met kerst, Pasen en de zomer! 

Laatst kwam er een leerling naar me toe om te vertellen dat ze op vakantie een gitaar had gekocht. Het is mooi om te zien dat ze ook die passie voor muziek thuis verder willen ontwikkelen. Daarbij is ook het contact met de leerlingen dat ik heb voor bijvoorbeeld de voorbereidingen voor de brugklasshow heel leuk! 

Wat wil je meegeven aan collega’s die nu in Brabant werken en ook op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging?

Kijk zeker eens naar de mogelijkheden in Zeeland, de afstand naar Zeeland is minder ver dan je denkt en er zijn hier zoveel mogelijkheden! Geniet ervan om ‘onbekend’ te blijven in je eigen woonplaats en de openheid en eerlijkheid van de leerlingen in Zeeland. Doordat de scholen over het algemeen kleiner zijn heb je een hechte band met je collega’s. Er is ruimte voor ontwikkelingen en bijdragen aan activiteiten die je leuk vindt. 

Benieuwd naar de andere verhalen?