Shanna

woont in België en werkt in Nederland | geeft les aan groep 7 op de Nobelhorst in Hulst

Woont in België en werkt in Nederland

Shanna maakte vier jaar geleden de overstap van een basisschool in België naar een basisschool in Nederland. Hoewel de school in België, waar ze 12 jaar heeft gewerkt, niet ver van haar huis was, stond ze toch dagelijks in de file. Dit was voor haar een reden om op zoek te gaan naar een andere werkplek. Ze zag een oproep van een collega die al eerder de overstap maakte naar een Nederlandse basisschool en besloot daarop te reageren. Zo kwam ze terecht bij basisschool de Nobelhorst in Hulst. 

"Het voelde voor mij als een frisse uitdaging. Minder lang onderweg zijn én sneller zicht op een vast contract!"

“Eerst heb ik geluisterd naar haar verhaal en veel vragen gesteld. Want, je gaat wél in een ander land werken en wat houdt dat eigenlijk in? Ik hoorde vooral positieve verhalen en al snel was ik overtuigd om ook te gaan solliciteren! Het voelde voor mij als een frisse uitdaging. Minder lang onderweg zijn én sneller zicht op een vast contract! Dat is iets wat in België elk jaar maar weer de vraag is, of je mag blijven en zo ja, op welke school... Ik heb twee jonge kinderen en een eigen huis, dus een vast contract was voor mij de doorslaggevende factor.  

Daarnaast ligt het salaris in Nederland hoger dan in België, ook dat is mooi meegenomen natuurlijk. Dit alles bij elkaar opgeteld maakte dat ik het durfde om de overstap te maken."

Wat is het grootste verschil, als je terugkijkt, tussen België en Zeeland?

In België zie je meer diversiteit in de klas, dat is op de school waar ik nu werk wel minder. Je hebt nog steeds kinderen met ADHD of ADD, maar je ziet binnen één klas minder culturele verschillen ten opzichte van een Belgische klas. Het contact met Nederlandse ouders is daardoor makkelijker en een stuk laagdrempeliger dan in België. In Zeeland heb ik veel meer direct contact met de ouders, ze sturen berichten via Parro of komen naar me toe op het schoolplein, dat vind ik zo tof! In België zag je de ouders doorgaans alleen tijdens de oudergesprekken. 

En de werkuren zijn in Nederland ook veel fijner! We starten (pas) om half negen en zijn (al) klaar om kwart voor drie. Daarna heb je nog tijd om je werk voor te bereiden voor de volgende dag of om andere zaken te regelen. In België eindigde de lesdag een uur later, waardoor ik merkte dat ik 's avonds vaak nog aan het werk was, terwijl het leven thuis natuurlijk ook gewoon doorgaat! Ik ervaar in Nederland een stuk minder werklast dan in België.

Je merkt dat er in Nederland meer ruimte is voor persoonlijke interacties. Hier draait het veel meer om de ontwikkeling van de kinderen, niet alleen om de lesstof, maar ook om het omgaan met elkaar, activiteiten en samen spelen. Een voorbeeld is dat de Nederlandse kinderen mijn Belgisch accent heel leuk vinden. Soms gebruik ik een Vlaams woord en dan vragen ze naar de betekenis. Dan leg ik uit wat het is en gaan we daar in de les verder op in! 

Ze zeggen vaak dat Nederlanders veel directer en soms wat harder zijn, maar dat ervaar ik helemaal niet zo. Ik vind Nederlanders juist veel socialer, zowel de leerlingen, de ouders als mijn collega’s. 

Dat zijn voor mij toch wel de vijf minuten die je na de les met je collega’s hebt in de koffiekamer om samen bij te praten. Dit gebeurde in België veel minder; daar zat niemand aan het einde van de dag in de koffiekamer te vertellen hoe de dag was. In Nederland, als de lessen klaar zijn, maak je even een praatje over situaties in de klas, maar ook over vakanties of wat er 's avonds wordt gegeten. 

Dat korte contactmoment met je collega's zorgt ervoor dat je weer nieuwe energie krijgt en geeft vaak ook inspiratie om de les voor de volgende dag voor te bereiden. M'n collega's hebben daarnaast ook veel begrip voor de thuissituatie en als het kan en ik ga iets eerder weg om mijn eigen kindjes van school te halen, dan is daar ook al het begrip voor! 

Wat is voor jou een bijzonder moment in het onderwijs?

Eigenlijk is dat heel het schooljaar. Ik ben vier jaar geleden gestart in groep 5, na mijn zwangerschapsverlof ben ik teruggekomen in groep 6 en nu geef ik nog steeds aan dezelfde kinderen les, maar dan in groep 7. Ik heb met alle kinderen een goede klik, ook als ze wat uitdagender zijn. Het is heel bijzonder als je merkt dat je bij deze kinderen nét iets meer kan bereiken en dat je respect van ze krijgt. 

Wat wil je meegeven aan collega’s die nu in België werken en ook op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging?

Bekijk eens de vacatures in Nederland! De stap is minder groot dan je misschien denkt en het levert oprecht veel voordelen op. Sneller een vast contract, de reistijd kan aanzienlijk minder zijn, de lesstof komt grotendeels overeen, iedereen is veel socialer naar elkaar en er wordt echt tijd en ruimte gemaakt voor zelfontwikkeling. In België is het ieder jaar maar de vraag of je mag blijven en hier in Nederland zoeken we nog meer dan genoeg collega’s! 

Benieuwd naar de andere verhalen?